Wyobraźmy sobie, że wychodzisz po zakupy, a przy okazji masz wysłać list na poczcie. W sklepie okazuje się, że masz za mało gotówki, a płatności kartą nie są akceptowane. Wychodzisz więc w poszukiwaniu bankomatu, wracasz do sklepu, robisz potrzebne zakupy, a wracając wchodzisz na pocztę, gdzie okazuje się, że nie wziąłeś tego listu z domu.. ponieważ sprawa musi być załatwiona dziś, a masz już mało czasu - nie wracasz do domu na piechotę, tylko podjeżdżasz autobusem. Zostawiasz zakupy, bierzesz list, znów autobusem na pocztę, na poczcie nagle zrobiła się kolejka, stoisz w niej kwadrans, potem biegiem do domu, bo za chwilę ma przyjść hydraulik, kiedy ten czas uciekł...

Znasz takie dni? To znaczy, że wiele jeszcze możesz się nauczyć o zarządzaniu swoim czasem i swoim biznesem. Podsumujmy to niefortunne wyjście: zapomniany list oraz brak gotówki w portfelu sprawił, że wszystko trwało dwukrotnie dłużej oraz trzeba było dokupić bilety na autobus. Oczywiście, wszystko się ostatecznie udało, ale można to było zrobić szybciej, lepiej i efektywniej.

O ile w powyższym przykładzie straty wynikające z braku koordynacji działań są niewielkie, o tyle w skali przedsiębiorstwa każdy niepotrzebny transport, dodatkowe koszty składowania czy nieefektywnie wykorzystany czas pracy zatrudnionych osób wiąże sie z ogromnymi kosztami. Nie są to wydatki konieczne, dlatego - nazywając sprawy po imieniu - są to straty wynikające z niegospodarności czy marnotrawstwa. A potrzeba naprawdę niewiele, aby poprawić zarządzanie przedsiębiorstwem oraz jego strukturę tak, aby nie generować zbędnych kosztów.

Na potrzeby firm wymyślono więc metodologię zwaną Lean Management. Jest to technika zarządzania organizacją, która najpierw pozwala przeanalizować, co dzieje się na poszczególnych polach operacyjnych, potem - zredukować wszystkie zbędne nakłady.


Lean Management najpierw pyta - co chcesz osiągnąć?
Następnie - jak to robisz?
Wreszcie - dlaczego tak długo i dlaczego tak drogo?
Co najważniejsze jednak - Lean Management odpowiadając na powyższe pytania, jest w stanie zaoferować rozwiązania skuteczne dla danej sytuacji.

 

 

 

lean idea logo stopka

Adres do korespondencji

ul. Cyprysowa 11
80-175 Gdańsk, Polska
e-mail: leanidea@leanidea.pl

Dane kontakowe

tel. +48 607 86 49 85
tel. +48 693 86 39 39

Zadaj pytanie