LEAN MANAGEMENT – Co to jest?
Wyobraź sobie, że wychodzisz po zakupy, a przy okazji masz wysłać list na poczcie. W sklepie okazuje się, że masz za mało gotówki, a płatności kartą nie są akceptowane.
Wychodzisz więc w poszukiwaniu bankomatu, wracasz do sklepu, robisz potrzebne zakupy, a wracając wchodzisz na pocztę, gdzie okazuje się, że nie wziąłeś tego listu z domu. Ponieważ sprawa musi być załatwiona dziś, a masz już mało czasu nie wracasz do domu na piechotę, tylko podjeżdżasz autobusem. Zostawiasz zakupy, bierzesz list, znów jedziesz autobusem na pocztę, gdzie w międzyczasie zrobiła się kolejka, stoisz w niej kwadrans, potem biegiem do domu, bo za chwilę ma przyjść hydraulik i zastanawiasz się, kiedy ten czas uciekł…
Znasz takie dni? Co wtedy myślisz o zarządzaniu swoim czasem? Podsumujmy to niefortunne wyjście: zapomniany list oraz brak gotówki w portfelu sprawił, że wszystko trwało dwukrotnie dłużej oraz trzeba było dokupić bilety na autobus. Oczywiście, wszystko się ostatecznie udało, ale można to było zrobić szybciej, lepiej i efektywniej.
O ile w powyższym przykładzie straty wynikające z braku koordynacji działań są niewielkie, o tyle w skali przedsiębiorstwa każdy niepotrzebny transport, dodatkowe koszty składowania czy nieefektywnie wykorzystany czas pracy zatrudnionych osób wiąże się z ogromnymi kosztami. Nie są to wydatki konieczne, dlatego – nazywając sprawy po imieniu – są to straty wynikające z niegospodarności lub marnotrawstwa. A potrzeba naprawdę niewiele, aby poprawić zarządzanie przedsiębiorstwem oraz jego strukturę i nie generować zbędnych kosztów.
Na potrzeby firm wymyślono więc metodologię zwaną Lean Management. Jest to technika zarządzania organizacją, która najpierw pozwala przeanalizować, co dzieje się na poszczególnych polach operacyjnych, potem – zredukować wszystkie zbędne nakłady.
Koncepcja Lean Management najpierw pyta, co chcesz osiągnąć.
Następnie, jak to robisz.
Wreszcie: dlaczego tak długo i dlaczego tak drogo.
Co najważniejsze jednak: specjaliści Lean Management wraz z kadrą zarządzającą i pracownikami firmy, odpowiadając na powyższe pytania, mogą zaoferować rozwiązania skuteczne dla danej sytuacji, plan wdrożenia i pomoc w jego przeprowadzeniu. Warto podjąć to wyzwanie!