Narzędzia
- 5S
Organizacja miejsca pracy - KANBAN Zarządzanie materiałem
- LEAN OFFICE Optymalizacja w biurze
- DESIGN THINKING Sposób myślenia
- LAYOUT Logistyka Wewnętrzna
- SMED Szybkie przezbrojenia
- SOP Standaryzacja pracy
- TPM Total Productive Maintenance
- TWI Training Within Industry
- KPI Visual Management
- VSM Value Stream Mapping
Dowiedz się więcej od ekspertów
Porozmawiaj z Lean Idea
+48 607 86 49 85
VSM
VSM - Value Stream Mapping
Mapowanie strumienia Wartości to obrazkowy sposób wizualizacji badanego procesu identyfikujący problemy i straty w nim występujące.
VSM jest wykorzystywane jako narzędzie:
- do komunikacji,
- do planowania strategicznego,
- zmiany zarządzania.
Na mapowanie składają się trzy kroki, które pozwolą przejść ze stanu obecnego, do stanu idealnego:
Zrobienie mapy pokazującej aktualny status obszaru
Zrobienie mapy pokazującej przyszły status obszaru
Zdefiniowanie planu zmian, które trzeba wdrożyć, by osiągnąć stan idealny
Jak wykonać mapowanie procesu?
- Wybierz obszar, który chcesz poddać analizie. Zdefiniuj początek i koniec procesu. Określ produkt, grupę produktów lub usługę, która Cię interesuje.
- Stwórz interdyscyplinarny zespół. Zaproś wszystkich uczestników procesu. Dobrze dobrany zespól pooże lepiej zidentyfikować obszary do usprawnień.
- Odpowiedz na pytanie: po co jest ten proces?
- Zrób mapę procesu:
Zdefiniuj podstawowe kroki procesu. Użyj do tego żółtych karteczek, które w łatwy sposób można konfigurować. Bardzo często, gdy zaczynamy badać proces zapominamy o niektórych krokach, które dodajemy w później. Żółte karteczki są najlepszym narzędziem do pracy.
Wypełnij rubryki pod opisami procesu. Opisz, ile osób bierze udział w danym etapie procesu, czego potrzebują, ile czasu zajmuje dany krok, jakie występują problemy, jaka jest jakość, jakie są KPI
5. Narysuj przepływ ludzi i materiału
6. Narysuj przepływ informacji – Skąd i kiedy przychodzi informacja?
7. Operacje umieść na osi czasu.
Korzyści
- Każdy krok opisywanego procesu jest uwidoczniony i przeanalizowany
- Zasoby ludzkie, materiałowe, opóźnienia i czasy realizacji zlecenia klienta są przeanalizowane
- Stworzona wizja na przyszłość jasno mówi, jak wdrożyć ulepszenia procesu
- Narzędzie to porównuje stan faktyczny ze stanem idealnym 1:1
- Pomaga zrozumieć i zobaczyć przepływ ludzi, maszyn, informacji
Polecamy książkę: “Naucz się widzieć” autorów: Mike Rother i John Shook