Narzędzia
- 5S
Organizacja miejsca pracy - KANBAN Zarządzanie materiałem
- LEAN OFFICE Optymalizacja w biurze
- DESIGN THINKING Sposób myślenia
- LAYOUT Logistyka Wewnętrzna
- SMED Szybkie przezbrojenia
- SOP Standaryzacja pracy
- TPM Total Productive Maintenance
- TWI Training Within Industry
- KPI Visual Management
- VSM Value Stream Mapping
Dowiedz się więcej od ekspertów
Porozmawiaj z Lean Idea
+48 607 86 49 85
TWI
Metoda efektywnego szkolenia pracowników
TWI to program wspierania kadry zarządzającej, który pomaga kierownikom i doświadczonym pracownikom bardziej efektywnie instruować nowych pracowników.
Przygotowanie pracownika
Demonstracja pracy
Sprawdzenie ucznia, jak zapamiętał instrukcje
Początkowy nadzór nad zadaniami ucznia
Historia TWI
TWI to system szkolenie pracowników, który został opracowany w Stanach Zjednoczonych w czasie II wojny światowej.
Spowodowany był on zwiększeniem zapotrzebowania przemysłu zbrojeniowego na nowych pracowników.
„Musimy produkować dwa samoloty na każdy jeden Hitlera, dwa czołgi na jego jeden, dwa statki na jego jeden, dwie bronie na jego jedną”. – powiedział szef komiscji Departemantu Obrony w USA
Niestety większość doświadczonych pracowników została wcielona do armii, która musiała walczyć na dwóch frontach (w Europie i na Pacyfiku).
Powstało zwiększone zapotrzebowanie na wyposażenie i sprzęt potrzebny do walki.
Przedsiębiorstwa były zmuszone do zatrudniania młodzieży oraz kobiet, które wcześniej nie pracowały w przemyśle. W USA podjęto wiele działań, między innymi dla kobiet, aby zachęcać je do pracy w przemyśle. Opracowano program rozwoju brygadzistów i mistrzów, nazwany TWI (Trening w Przemyśle).
Celem programu TWI był szybki rozwój nowej, utalentowanej kadry produkcyjnej, aby w efekcie uzyskać wzrost produktywności i jakości.
Celem nadrzędnym było wyszkolenie kadry produkcyjnej by w sposób ciągły, bezpieczny, szybki i poprawny wykonywali swoją pracę.
Znaczenie szkoleń – dla pracownika
- Pomaga zrozumieć misje firmy
- Przywiązuje pracownika do firmy
- Buduje dobre relacje z pracodawcą
- Pomaga zdobyć dobry wynik w pracy
- Daje poczucie bezpieczeństwa
- Motywuje do pracy i działania
- Daje satysfakcję z pracy
- Integruje pracowników
Znaczenie szkoleń – dla pracodawcy
- Podwyższa jakość i skuteczność szkolenia pracowników
- Skraca czas szkolenia nowych pracowników
- Poprawia bezpieczeństwo pracy
- Udoskonala metody pracy
- Poprawia relacje z pracownikami
- Podnosi świadomość pracowników wszystkich szczebli
- Zwiększa wydajność firmy
- Redukuje ilość reklamacji i poziom braków
Metoda 4 kroków programu TWI - instruowanie pracownika według standardu
Krok 1 - Przygotuj pracownika
- Stwórz swobodną atmosferę pracy – Stres spowoduje barierę w komunikacji.
- Określ pracę – Powiedz i pokaż na przykładzie, co pracownik będzie robił.
- Dowiedz się, co uczeń już potrafi. Zapytaj, czy pracownik wykonywał kiedyś podobną lub taką samą pracę.
- Zainteresuj ucznia tym, czego będziesz go uczył. Zwróć uwagę na wagę poprawnego wykonania pracy.
- Ustaw ucznia w odpowiedniej pozycji.
KROK 2 - Zaprezentuj pracę
- Omów, zademonstruje i zilustruj jeden Główny Krok na raz.
- Wykonaj pracę ponownie, podkreślając każdą Wskazówkę.
Instruuj jasno, dokładnie i cierpliwie, ale nie podawaj więcej informacji niż uczeń jest w stanie opanować za jednym razem.
KROK 3 – Sprawdź ucznia
- Uczeń wykonuje pracę – popraw błędy
- Uczeń wykonuje pracę – podkreśl Główne Kroki
- Uczeń wykonuje pracę – podkreśl Wskazówki
Odpowiednia liczba powtórzeń to taka, po której pracownik w pełni nauczył się i jest w stanie wykonywać pracę.
KROK 4 - Nadzór
- Pozostaw ucznia samego
- Wskaż do kogo ma się udać po pomoc
- Sprawdzaj go często
- Zachęcaj do zadawania pytań
- Stopniowo zmniejszaj nadzór
Jeżeli pracownik się nie nauczył, to oznacza, że instruktor go nie nauczył.