0
Twój koszyk
Twój koszyk aktualnie jest pusty.

Automatyzacja procesów biurowych – Lean Office

Od wielu lat zauważalny jest rozwój technologiczny, który ciągnie za sobą wiele zmian w różnych dziedzinach. Przedsiębiorstwa chcące rozwijać się, osiągać sukcesy muszą ciągle adaptować się do zmieniającego się otoczenia zewnętrznego, w którym funkcjonują. Coraz powszechniejsza staje się cyfrowa transformacja – robot zyskuje na znaczeniu w fazie rewolucji 4.0. Jednak jak ona działa, na czym polega i o jakich aspektach należy pamięć w momencie chęci zastosowania jej w swoim przedsiębiorstwie? Na te i wiele innych kwestii odpowiadamy w dalszej części artykułu.

Spis treści

  1. Czym jest automatyzacja procesów biurowych?
  2. W jakich obszarach biurowych warto zastosować robotyzację?
  3. O czym należy pamiętać?

1. Czym jest automatyzacja procesów biurowych?

Najprościej mówiąc jest to nowe zjawisko, z którymi zmierza się coraz to więcej przedsiębiorców. Można określić, że jest odpowiedzią na wszelkie wyzwania firm działających na stale zmieniającym się rynku. Pomaga także w budowaniu odpowiedniej pozycji konkurencyjnej, gdyż bez niej firmy nie byłyby wstanie wypracować odpowiedniej wartości biznesowej. Jednak przede wszystkim polega ona na wykorzystaniu umiejętności i zdolności robotów do wykonywania prac, które wcześniej były zadaniem człowieka. Trzeba jednak zaznaczyć, że wdrożenie automatyzacji w procesy biurowe nie przekłada się na redukcję pracowników, a jest wręcz odwrotnie!

biuro.jpg

2. W jakich obszarach biurowych warto zastosować robotyzację?

Nowoczesne roboty w procesie biurowym pomagają rozwiązywać przeróżne problemy. Podobnie jak w procesach produkcyjnych, tak i tu są wykorzystywane do prostych, monotonnych, żmudnych prac, przy których potrzebna jest odpowiednia dbałość o szczegóły oraz przy zadaniach podatnych na błędy ludzkie. Obszarów, w którym warto zastosować robotyzacje jest wiele, gdyż może służyć do różnych zadań, np.

  • Księgowość/finanse, m.in. posłuży do tworzenia dokumentów, raportowania, przesyłania wynagrodzeń czy kontroli przelewów
  • HR, m.in. publikacja ogłoszeń o pracę, zbieranie oraz selekcja dokumentów, raportowanie kosztów z różnych wyjazdów służbowych
  • Logistyka, m.in. śledzenie przesyłki, proces składania zamówienia czy zwrotu a także kontakt z kontrahentami
  • Bankowość, m.in. ułatwienie korzystania z konta, zlecanie operacji, płatności czy także generowanie różnych dokumentów

Powyżej zostały wymienione tylko przykładowe obszary wykorzystujące automatyzację procesów biurowych. Warto pamiętać o tym, że jest ona wręcz niezbędnym rozwiązaniem technologicznym do ciągłego rozwoju. Przekłada się ona na korzystniejsze warunki pracy, a przede wszystkim usprawnia ona funkcjonowanie całej organizacji zgodnie z zasadami koncepcji Lean Management.

3. O czym należy pamiętać?

Przede wszystkim osoba, która planuje wdrożyć robotyzację musi zdać sobie sprawę z wynikających z tego zagrożeń. Już na samym początku trzeba stawić czoła wydatkom związanych z inwestycją i wprowadzeniem jej w życie firmy, co przekłada się na ryzyko obaw przed zmianą wśród pracowników. Dlatego ważne, aby potrafić także odpowiednio zarządzać zmianą. Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę także na klientów, którzy mogą wykazywać się niechęcią w przypadku napotkania chatbota na pierwszej linii kontaktu z firmą.

Jednak bez zwątpienia automatyzacja procesów biurowych jest to nowoczesne rozwiązanie pomagające usprawnić działanie całego przedsiębiorstwa, wyeliminować błędy, a nawet poprawić jakość wykonywanych usług. Dlatego przedsiębiorstwa powinny zainteresować się tym aspektem!