Ponowny start efektywnie! Reboarding pracownika
Urlop wychowawczy, oddelegowanie czy przesunięcie między działami – od pracowników, powracających po dłuższej przerwie, wymagamy więcej. Czym jest reboarding i dlaczego warto go stosować?
Spis treści
- Powrót pracownika do pracy – reboarding
- Powody, dla których ważne jest ponowne szkolenie wprowadzające
- Jak sprawić, by ponowne wejście na pokład było sukcesem
1. Powrót pracownika do pracy – reboarding
Powitanie osoby po dłuższym urlopie lub ponowne zatrudnienie pracownika poprawia wizerunek pracodawcy i wewnętrzne zaufanie do niego. Dodatkowo powracający pracownicy czują się doceniani i szybko zintegrowani. Warto wykorzystać to pozytywne nastawienie i pokierować je odpowiednio, rozwiewając wszelkie wątpliwości od pierwszych chwil po powrocie. Dzięki rzetelnemu wprowadzeniu w zmiany procedur oraz zespołowe, możemy liczyć na większe zaangażowanie pracownika. Przekonaj się, że dobry reboarding poprawia dynamikę całego działu.
Szkolenie nowych pracowników to standardowa procedura w każdej branży. Powitanie, pokazanie miejsca pracy, omówienie stojących przed nową osobą zadań oraz oczywiście zapoznanie zespołu. Reboarding opiera się na tych filarach, lecz wdrożenie jest krótsze.
Kiedy mamy do czynienia z reboardingiem?
- Powrót z urlopu wychowawczego / bezpłatnego
- Zmiana pracy, czyli powrót do starego pracodawcy
- Zmiana stanowiska pracy wewnątrz firmy
- Długa choroba
2. Powody, dla których ważne jest ponowne szkolenie wprowadzające
Zmiany, zmiany, zmiany. Na co dzień ich nie zauważamy. Są dla nas tak delikatne albo oczywiste, że szybko zapominamy o tym, że wczoraj pracowaliśmy inaczej. Wprowadzając pracownika, który powraca do zakładu, zakładamy, że zna firmę, swojego pracę, program, w którym będzie pracował, wydaje nam się, że on wszystko pamięta. A przecież dzisiaj świat pracy zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.
Najczęstsze i największe zmiany obejmują:
- Struktury i procesy
Podstawowe procedury przepływu pracy ulegają zmianie niekiedy wiele razy w ciągu roku. Kilka małych zmian na przestrzeni czasu to czasami odwrócenie funkcjonowania filmy o 180 stopni. Zmiany procesów pociągają za sobą przekształcenie całej struktury, a także charakteru poszczególnych stanowisk. Reboarding pomaga pracownikom poznać te nowe zależności. Pozwala zobaczyć siebie w procesach komunikacji, procesach pracy czy strukturze firmy.
- Zakres obowiązków i zadań
Z upływem czasu obowiązki związane z danym stanowiskiem zmieniają się. Co za tym idzie w zespole przepływa odpowiedzialność, może zmienić się także hierarchia. Nowe obowiązki mają wpływ także na to, z kim współpracujemy oraz definiują formy i kanały komunikacji. W tym przypadku ponowne wejście na pokład dostarcza ważnych informacji dot. współdziałania w zespole firmy.
- Koledzy i przełożeni
Jeśli pracownik powróci do firmy po długiej przerwie, nie oznacza to, że dawni koledzy i przełożeni nadal tam są. W szybko zmieniającym się biznesie, powrót może oznaczać pracę z zupełnie nowym zespołem. Tak, jak w przypadku nowego pracownika, konieczne jest nawiązanie więzi, zdobycie akceptacji i dopasowanie się do zespołu.
- Oczekiwania i cele
Cała kultura korporacyjna niekoniecznie się zmienia, ale korekty i zmiany kierunku odbywają się regularnie. Nowe cele biznesowe czy działowe, inne oczekiwania klientów, zmienione wymagania dostawców – wszystkie te aspekty powinny być dokładnie omówione podczas ponownego wejścia na pokład. Chodzi o to by zaktualizować wiedzę pracownika.
- Nowy system pracy
Zdarza się, że dążąc do udoskonalenia procesów w myśl koncepcji lean, firma zmienia oprogramowanie i sposoby łączności pomiędzy pracownikami. Takie technologiczne posunięcia wpływają na całość funkcjonowania zespołu. Tworzą nową sieć współpracy, którą należy zrozumieć, by rozpocząć działanie w tak zmienionej firmie.
3. Jak sprawić, by ponowne wejście na pokład było sukcesem
Każda zmiana w funkcjonowaniu zespołu jest ważna. Niezależnie od tego, czy nowy pracownik zna zespół, należy w kontrolowany sposób wprowadzić go do pracy. Dobrze zaplanowany ponowny start zapewnia szybsze zawiązanie współpracy pracowników oraz pełne satysfakcji dążenie do pierwszych wyników.
Wskazówka 1 – Otwarcie i jasno komunikuj, że to „nowy start”
Często pracownicy wracający po długiej przerwie myślą, że mogą po prostu kontynuować pracę tam, gdzie ją przerwali. By uniknąć zamieszania i rozczarowania jasno komunikuj nowe zasady. Wyjaśnij, dlaczego przeprowadzasz ponowne szkolenie. Informuj, że nie ma to związku z kwalifikacjami pracownika, a służy rozjaśnieniu zmian. Po rzetelnym spotkaniu znikają wątpliwości, zwiększa się akceptacja i zaangażowanie powracającej osoby.
Wskazówka 2 – Omów wszystkie zmiany
Przed spotkaniem z powracającym pracownikiem należy wykonać listę wszystkich zmian, które nastąpiły od czasu jego odejścia. Pierwszeństwo mają rzeczy, które bezpośrednio wpływają na pracownika lub na jego obszar pracy. W dalszej kolejności możemy zapoznać go ze zmianami w innych działach, tak by poczuł się bezpiecznie w nowych strukturach.
Wskazówka 3 – Daj powracającemu wystarczająco dużo czasu
Fakt, że pracownik powraca i już zna stanowisko, nie oznacza, że po powrocie od pierwszego dnia wszystko zadziała jak przed przerwą. Powrót zawsze wymaga odnalezienia się w nowej sytuacji i odbudowania nawyków sprzed przerwy. Może minąć trochę czasu, zanim pracownik będzie tak produktywny jak kiedyś.
Wskazówka 4 – Pozostań dostępny w razie pytań
Wielu powracających jest początkowo bardzo pewnych siebie. Chcą pokazać szybko się uczą i ile pamiętają. Są ambitni i odważni. By wykorzystać ten pozytywny zapał, należy oferować pomoc i odpowiadać na bieżąco na pojawiające się pytania. Inną metodą może być przypisanie powracającemu pracownikowi mentora lub osoby kontaktowej. Takie rozwiązanie znacznie przyspiesza wdrożenie w codzienne funkcjonowanie firmy.
Zastanawiasz się, jak przeprowadzić takie spotkanie? Poznaj technikę lean – TWI, dzięki której wzrasta satysfakcja i wydajność pracowników. Zapisz się na szkolenie otwarte i stosuj w swojej firmie sprawdzone sposoby zarządzania!