Lean Management – opór przed zmianą
„Co, znowu zmiany, mamy kolejny raz pracować inaczej? Z takimi reakcjami i z oporem u pracowników muszą liczyć się pracodawcy, bo większość ludzi nie lubi zmian. – Jak reagować na nie? Jak pomóc pracownikom? Jeśli znamy typowe fazy procesu zmian, możemy lepiej wspierać swoich pracowników w radzeniu sobie z nowymi wyzwaniami. Ta wiedza zwiększa również Twoją pewność siebie jako lidera. Zapoznaj się 7 typowymi fazami podczas doskonalenia.
Spis treści
- Faza 1 – Plotki
- Faza 2 – Oczekiwania i obawy
- Faza 3 – Reakcje obronne
- Faza 4 – Pytania i strach przed porażką
- Faza 5 – Akceptacja
- Faza 6 – Przekonanie się do nowego
- Faza 7 – Ocena
Faza 1 – Plotki
Pojawiają się zawsze, jeszcze przed oficjalnym ogłoszeniem o planowanych zmianach i wywołują niepokój w organizacji. Często trudno tego uniknąć. Dlatego ważne jest, aby porozmawiać z pracownikami jako lider i uzgodnić z nimi zasady gry dotyczące radzenia sobie z niejasną sytuacją.
Faza 2 – Oczekiwania i obawy
Po oficjalnym ogłoszeniu informacji o nadchodzących zmianach należy skupić się na spotkaniach z ludźmi. Trzeba wytłumaczyć im cele i powody zmian. Ludzie rozumieją to, że nie każdy może być angażowany w tworzenie wizji przyszłości. Niemniej jednak trzeba wysłuchać jakie mają oczekiwania i czego się obawiają. Tu nie może zabraknąć bezpośredniego kontaktu lidera z pracownikami.
Faza 3 – Reakcje obronne
Po pierwszym szoku, dotknięci nimi ludzie, wykazują gniew i złość. Rezultatem są reakcje obronne, które czasami prowadzą nawet do większej wydajności. Ponieważ pracownicy chcą udowodnić, że zmiana nie jest potrzebna. Teraz my musimy uargumentować, że zmiana jest wciąż konieczna i nieunikniona.
Faza 4 – Pytania i strach przed porażką
Pracownicy zadają sobie pytanie: co oznacza dla nich zmiana? Jakie wyzwania się zbliżają? Czy dadzą sobie z nimi radę, a jeśli tak, to w jaki sposób? Większość zainteresowanych osób nie może jeszcze tego ocenić. Dlatego ważne jest, aby pomóc im przetrwać ten stan niepewności. Wytłumaczyć jaka będzie ich rola w realizacji nowych postanowień.
Faza 5 – Akceptacja
Największym wyzwaniem jest chwila, gdy ludzie zdają sobie sprawę, że nie ma odwrotu. Aby przekonać ich do zaakceptowania nowego, ważne jest docenianie tego, co stare. Pracownicy potrzebują czasu i przestrzeni na „żałobę i pożegnanie” – na przykład podczas spotkań grupowych lub rozmów indywidualnych z przełożonym. To moment, gdy trzeba dać ludziom czas.
Faza 6 – Przekonanie się do nowego
Energia skupia się na nowym dopiero wtedy, gdy pojawi się przekonanie. Teraz należy wzbudzić ciekawość, doceniać ich zaangażowanie, zapewnić pracownikom niezbędną wiedzę i umiejętności. To dobry czas na wymianę doświadczeń, informację o podobnych przeprowadzonych z sukcesem projektach, na spotkania warsztatowe, które pomogą wprowadzić poprawki i usprawnienia zmienionego procesu.
Faza 7 – Ocena
Nowe będzie stopniowo stawało się normalnością. Zdobyte doświadczenie i nauka dodadzą pracownikom pewności siebie. W efekcie wzrośnie wydajność dożo ponad pierwotny poziom. Nadszedł czas, aby ocenić proces: Co było największym wyzwaniem? Kiedy i gdzie było trudno? Gdzie ponieśliśmy porażki a gdzie zaskakujące sukcesy? Co się sprawdziło? Co chcemy przenieść na inne działy czy procesy? Każda osoba i organizacja, zgodnie z koncepcją Lean Management powinny uczyć się na doświadczeniach, aby przyszłe zmiany mogły być jeszcze bardziej opanowane.